Hundträning i Älvsjö

Idag åkte jag tillsammans med Madde och hennes jaktis Ila till Älvsjömässan för att träna lite lydnad tillsammans med Sara och hennes labbe Roxy. Träning som verkligen behövdes! Sen snön föll har lydnadsträningen varit väldigt sporadisk, finns inga bra ställen att träna på. TBK är helt översnöad och vår fotbollsplan är inte plogad och helt omöjlig att gå på... Så det var skönt att få träna ordentligt på den riktigt plogade och sandade parkeringen utanför mässan i Älvsjö. Jag och Embla tränade:
  • Linförighet - tycker det bara går bättre och bättre, hon har kanonkontakt med mej och jag känner verkligen att hon älskar att arbet!
  • Apportering á la lydnadsklass 1 - inte Emblas favoritmoment, måste komma på ett sätt att få upp hennes förväntingar på det momentet! Måste även träna lite uthållighet då hon inte gärna vill hålla i apportbocken så länge.
  • Inkallning - gick kanon! Hon sitter verkligen kvar nu och inväntar mitt kommando, tempot in till mej är jättebra och ingången likaså.
  • Läggande under gång - här börjar hon verkligen fatta! Går i fotposition och lägger sej snabbt vid kommando. Dock så sätter hon sej ibland istället för att lägga sej, det får vi träna bort
Platsliggning gick liksom inte att träna, eller ja gick och gick men inte så snällt med tanke på att det var is på marken och -8 grader i luften. Ställandet har vi inte börjat med än, ska fundera lite på hur jag ska lära in det på bästa sätt - om jag ska använda samma sätt som med Tilda eller prova något nytt. Tandvisning borde jag ju bett Madde och Sara hjälpa mej med, inte så ofta man kan få någon som kollar!

På lördag blir det träning igen, men då inne i ett ridhus. Ska bli spännande, har aldrig varit inne i ett ridhus med Embla. Men det är alltid en bra erfarenhet om man någon gång skulle tävla inomhus. Tycker det är kul att ha hittat några att träna med =D


Kommentarer
Postat av: Sara & Roxy

Tack själv för bra träning! På lördag tittar vi tänder, det är alltid bra träning! Första gången för bönan i ridhus, spännande!!!! Fixade en kakelplatta ikväll också så nu har jag en riktig target!! Ha det bra! Sara

2009-12-30 @ 19:55:46
URL: http://sarashundliv.blogspot.com
Postat av: Susan

Vad Ni är flitiga. Själv ska jag vila mig i form och sätta på en lyd film klass 2 på dvd:n åt Porsche ha ha. Gott Nytt år och hoppas 2010 blir toppen.



Skål.

2009-12-31 @ 02:09:08
URL: http://www.manhofs.se
Postat av: Elin

Hihi, nja behöver och behöver... Det är väl mest matte som är nojig... :) Närå, men när det är sådär ruggigt kallt märker jag att hon blir lite piggare av att ha nåt på sig - sen om det är inbillning eller ej vet jag inte. Sen har hon inte så tät päls ännu, hon är lite tunn tycker jag. Plus att det inte är så mycket nu sedan hon hade löss, hon har tuggat rätt duktigt på flera ställen, så det är inte så varmt säkert :(

2009-12-31 @ 13:34:20
URL: http://koiruliini.wordpress.com
Postat av: Sara

Hejheje!! Du kommer på söndag va? 15.30-16.30!

2010-01-07 @ 23:28:59
URL: http://sarashundliv.blogspot.com
Postat av: Anne

Nä, nu får du ta och uppdatera lite!!!

2010-01-16 @ 22:27:01
URL: http://www.123minsida.se/brewitzochco

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0