Valpkursstart

Japp, i söndags var det dags för Emblas första valpkurs på Tyresö BK. Och vilket start hon fick :D Underbara kursledaren Inga-Lill hoppades att vi hade tävlingsambitioner med Embla, vilket jag tar som en STOR komplimang. Vi var många förväntansfulla valpägare som var där. Det var en sheltie vid namn Enya, en lagotto som hette Maja, en malteser som hette Snowie, en engelsk springer spaniel som hette Indra, en hovawart som hette Kajsa, den finska lapphundne Tyson samt bästis-rottisen Totte.

Vi började med en hälsaövning så att alla valparna under ordnade former fick lära känna varandra. Alla valparna var jätteduktiga och jag är imponerad över att Embla vågade hällsa på alla. Vi fortsatte med en inkallningsövning, gick kanon där med. Sen en förbudsövning där vi passade på att styla lite ;) Vi skulle hålla i en godis och säga "nej" om vovvarna ville ta den, men så fort dom gav oss ögonkontakt skulle de få ett "varsågod" och ta godisen. Men som sagt, vi stylade lite och jag lgav Embla kommandot "ligg" och sen la jag godisar på hennes tassar, hon väntade så fint och tittade mej i ögonen och på varsågod så tog hon godisarna :)

Sen blev det en avslappningsövning och en inkallningsövning till och det avslutades med en gå fint i koppel-övning. Vi skulle gå runt lite sporadiskt med löst hängande koppel. Vi skulle inte säga någonting till vovvarna, men så fort dom drog i kopplet så skulle vi stanna, låta kopplet sträckas och när vovven vände på huvuvdet och kollade på oss istället så var det massa beröm som gällde. Kul övning, och Embla var jätteduktig =)

Så, där fick ni en liten rapport från söndagens valpkurs. Det är ju dags på söndag igen så det kommer väl en ny rapport nästa vecka! Kanske kommer det även en rapport om en annan kurs vi kanske ska gå på... Har bestämt att om det går bra på min arbetsintervju idag så ska jag anmäla mej till den, om det finns plats kvar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0